Γιατί δημιουργείται το κότσι και πως μπορείς να το αντιμετωπίσεις;

Την στυλιστική μου ζωή την είχα φανταστεί αλλιώς στα 30. Θέλεις το Sex and the City, όπου η Carrie έτρεχε με τακούνια στους δρόμους της Νέας Υόρκης, θέλεις τα περιοδικά, θέλεις οι εκπομπές στην τηλεόραση όπου από το πρωί μέχρι το βράδυ οι παρουσιάστριες είναι με τις τακουνάρες τους, με είχαν κάνει να έχω πολύ υψηλές προσδοκίες από τα πέλματά μου. 

Όταν έκλεισα τα 16, αγόρασα τις πρώτες μου γόβες και η πρώτη δυσκολία ήταν να μάθω να περπατάω με αυτές χωρίς να γκρεμοτσακίζομαι. Έπειτα, μόλις κατάφερα να περπατάω ίσια, η πρόκληση ήταν στο να τα φοράω για πάνω από μια ώρα, χωρίς να θέλω να χτυπήσω το κεφάλι μου στον τοίχο από τον πόνο. Και για να είμαι ειλικρινής, εκεί έμεινα. Δεν κατάφερα ποτέ να φορέσω γόβες χωρίς να με πονάνε τα πόδια μου, ή έστω όταν με πονάνε να το κρύβω (τις θαυμάζω τις γυναίκες που κυκλοφορούν με γόβες, λες και φοράνε αθλητικά). 

Κάλοι, πληγές και το περιβόητο κότσι είναι τα αποτελέσματα της γυναικείας επιμονής μας να κυκλοφορούμε με τα τακουνάκια μας. Αυτός άλλωστε είναι ο λόγος που η αναλογία ανδρών και γυναικών που αποκτούν κότσι είναι 9 προς 1. Θα έλεγε κανείς πως θυσιάζουμε την υγεία των πελμάτων μας, απλά και μόνο για να είμαστε όμορφες. Μήπως λοιπόν θα πρέπει να αναθεωρήσουμε το όλο “Μπρος στα κάλλη, τι είναι ο πόνος;”

Πώς προκαλείται το κότσι; 

Το κότσι (ή όπως λέγεται επιστημονικά, βλαισός μεγάλου δακτύλου) είναι μια ανατομική ανωμαλία του μεγάλου δακτύλου στο πόδι που γίνεται ολοένα και πιο έντονη όσο περνάει ο καιρός. Υπάρχει η λανθασμένη εντύπωση πως απλά μεγαλώνει το κόκκαλο της άρθρωσης του μεγάλου δακτύλου, στο πλαϊνό μέρος του πέλματος, ενώ στην πραγματικότητα πρήζεται το μεδούλι που βρίσκεται ανάμεσα στις αρθρώσεις, προκαλώντας φλεγμονή, μετατοπίζοντας σταδιακά το μεγάλο δάχτυλο προς τα υπόλοιπα δάχτυλα. Ο άξονας του δαχτύλου παραμορφώνεται και από ευθύς γίνεται καμπύλος. Επίσης προκαλείται εξόστωση (καλοήθης ανάπτυξη οστού πάνω σε άλλο οστό) στο σημείο όπου τρίβεται το κόκκαλο, προκαλώντας πόνο στην τριβή και πολλές φορές δυσχαιρένοντας το βάδισμα ή ακόμα και το να βρίσκει κανείς άνετα παπούτσια. 

 

Το κότσι δημιουργείται σε 3 στάδια. 

Στάδιο 1ο: Στο πρώτο στάδιο, θα νιώθεις μια ελαφριά ενόχληση και πόνο κάθε φορά που φοράς λίγο πιο στενά παπούτσια. Μπορεί ακόμα να δείς ερυθρότητα στο σημείο πάνω στο κόκκαλο. Σε αυτό το στάδιο μπορείς εύκολα να βρεις λύσεις που θα εμποδίσουν το κότσι σου από το να μεγαλώσει, αρκεί να λάβεις τα κατάλληλα μέτρα. 

Στάδιο 2ο: Στο δεύτερο στάδιο, θα παρατηρήσεις μια ελαφριά κλίση του μεγάλου δαχτύλου προς τα υπόλοιπα δάχτυλα, ενώ θα έχει ήδη αρχίσει να κάνει την εμφάνισή του το κόκκαλο που εξέχει , κάνοντας δύσκολη την επιλογή των παπουτσιών αλλά και κάποιες φορές το βάδισμα. 

Στάδιο 3ο: Στο τελευταίο στάδιο, υπάρχει πλέον πλήρης παραμόρφωση του πέλματος, ενώ έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους προβλήματα και στα άλλα δάχτυλα του ποδιού. Συνήθως επειδή τα δάχτυλα ακουμπάνε το ένα με το άλλο, δημιουργούνται επίσης κάλοι και πληγές, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που εμφανίζουν σφυροδακτυλία (παραμόρφωση του δεύτερου δακτύλου που το κάνει να μοιάζει με σφυρί). Ο μόνος τρόπος αντιμετώπισης σε αυτό το στάδιο πλέον, είναι η χειρουργική αφαίρεση. 

Γιατί δημιουργείται το κότσι; 

Σύμφωνα με έρευνες το κότσι μπορεί να δημιουργηθεί για διάφορους λόγους. Οι πιο κοινοί είναι οι ακόλουθοι: 

1. Στενά παπούτσια

Το να φοράει κανείς συνεχώς στενά παπούτσια μπορεί να έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις στα πέλματά του. Η συνεχής τριβή προκαλεί όχι μόνο κάλους και πληγές αλλά και παραμόρφωση των πελμάτων, οδηγώντας στην δημιουργία του κοτσιού. 

2. Παπούτσια με τακούνια

Οι αγαπημένες μας γόβες τελικά κάνουν πολύ κακό στα πέλματά μας. Όχι μόνο πιέζουν τα δάχτυλά μας μεταξύ τους, αλλά επίσης δημιουργούν προβλήματα με την δομή στα κόκκαλα καθώς αναγκαζόμαστε να περπατάμε έτσι που δίνεται όλο το βάρος στο μετατάρσιο. 

3. Κληρονομικότητα 

Σύμφωνα με έρευνες, η κληρονομικότητα φαίνεται να είναι πολύ σημαντικός παράγοντας στην εμφάνιση κοτσιού. Πολλοί ερευνητές υποστηρίζουν πως είναι και ο μοναδικός λόγος που εμφανίζουμε κότσι, στηριζόμενοι σε μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε φυλές της Αφρικής, οι οποίοι είχαν κότσι, χωρίς όμως να έχουν φορέσει ποτέ παπούτσια. 

4. Ρευματοειδής Αρθρίτιδα

Η χρόνια Ρευματοειδής Αρθρίτιδα, είναι γνωστό πως προκαλεί φλεγμονές στις αρθρώσεις, οι οποίες διογκώνονται, παραμορφώνοντας τα οστά. Συνήθως τα άκρα επηρεάζονται πρώτα. 

5. Βεβαρημένο ιστορικό οστικών παθήσεων

Η οστεοπορωση και άλλες ασθένειες των οστών μπορεί πολλές φορές να προκαλέσουν θέματα στα οστά των ποδιών, καθώς διευκολύνεται η φθορά και η τριβη των κοκάλων. 

6.Το μπαλέτο

Όσο όμορφο και αν είναι το μπαλέτο σαν είδος χορού, τα ειδικά παπούτσια που φοράνε οι μπαλαρίνες (πουέντ), καταπονούν σε μεγάλο βαθμό τα πέλματα των χορευτών, προκαλώντας σκληρύνσεις και κάλους που μπορεί να δημιουργήσουν μόνιμα οστεο-αρθριτικά προβλήματα. 

Πως αντιμετωπίζεται το κότσι; 

Χειρουργική αφαίρεση του κοτσιού 

Το κότσι όταν δημιουργηθεί και έχει γίνει η παραμόρφωση των άκρων είναι πολύ δύσκολο να διορθωθεί χωρίς την χρήση χειρουργείου. Παρόλα αυτά, δεν είναι κάτι που θα πρέπει να σε ανησυχεί καθώς πρόκειται για μια διαδικασία ρουτίνας με σχεδόν μηδενικούς κινδύνους. Με την σύγχρονη τεχνολογία, η εγχείρηση γίνεται αναίμακτα και διαρκεί μόνο μισή ώρα περίπου. 

 Γίνεται τοπική αναισθησία, ενώ ο ασθενής επιστρέφει σπίτι του σε λίγες ώρες και μπορεί να περπατήσει ακόμα και την ίδια μέρα. 

Ειδικά προστατευτικά και νάρθηκες για το κότσι. 

Αν θέλεις να αποφύγεις το νυστέρι και να εμποδίσεις το κότσι σου απο το να μεγαλώσει, στην www.greengreen.gr θα βρείς μεγάλη ποικιλία από ειδικά προστατευτικά και νάρθηκες που προστατεύουν την περιοχή που δημιουργείται το κότσι, ενώ παράλληλα κρατούν το μεγάλο δάχτυλο στην θέση του έτσι ώστε να αποφευχθεί η μετατόπισή του και η δημιουργία δυσμορφίας. Δες στις φωτογραφίες που ακολουθούν ποιό είναι κατάλληλο για την δική σου περίπτωση. 

Λύσεις για να μην αποκτήσεις κότσι 

1. Σε πολύ αρχικό στάδιο, καλό είναι να ξανασκεφτείς τα παπούτσια που επιλέγεις. Προτίμησε αυτά που είναι φαρδιά και επιτρέπουν το πόδι σου να απλώνει τα δάχτυλα, ενώ απέφευγε τα τακούνια (οι ειδικοί λένε πως το ιδανικό ύψος τακουνιών είναι 2 με 3 εκ.)

2. Ο πάγος είναι επίσης μια πολύ καλή λύση για να καταπολεμήσεις τον πόνο και την φλεγμονή. Τοποθέτησε μια παγοκύστη για πέντε λεπτά, στην περιοχή όπου εμφανίζεται η ερυθρότητα και επανέλαβε την διαδικασία μερικές φορές την ημέρα.

3. Κράτησε το μεγάλο δάχτυλο και πιέσέ το απαλά προς τα έξω. Έπειτα , πήγαινε το πάνω και μετά προς τα κάτω. Συνέχισε πιέζοντάς το δεξιά και αριστερά και άφησέ το στη θέση του. Αυτή η απλή άσκηση θα κάνει τις αρθρώσεις λιγότερο σκληρές, ενώ παράλληλα θα εμποδίσει την δημιουργία φλεγμονών ανάμεσα τους. 

Αν το πρόβλημα συνεχίζεται και ο πόνος γίνεται ολοένα και χειρότερος, επισκέψου έναν ποδόγιατρο ή ορθοπεδικό για να δεις ουσιαστική και μόνιμη λύση. 




 

 

Πίσω