Shopping Cart
οξειδωτικό στρες - stress

Οξειδωτικό Στρες: Ο εχθρός του οργανισμού μας

stress

Γράφει η Jasmine (Asiko) Altunyan

Τι είναι το οξειδωτικό στρες; 

Το οξειδωτικό στρες είναι η υπερβολική οξείδωση του οργανισμού λόγω της αύξησης του αριθμού των ελεύθερων ριζών. Κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγεί σε διάφορα προβλήματα υγείας. Είναι μια πάθηση – μάστιγα της εποχής μας, που γίνεται όλο και πιο κοινή, κυρίως λόγω του τρόπου ζωής και της έντονης καθημερινότητας των ανθρώπων ανά τον κόσμο. Ουσιαστικά μιλάμε για την μείωση της αντιοξειδωτικής ικανότητας του οργανισμού μας που οδηγεί στην πρόωρη γήρανση. Είναι μια διαδικασία που ούτως η άλλως συμβαίνει στον οργανισμό μας όταν εισέρχεται οξυγόνο σε αυτόν. Aπλά με το άγχος και την ανθυγιεινή ζωή αυξάνεται σε τέτοιο βαθμό που δημιουργούνται πολλά προβλήματα στην υγεία μας (καρδιαγγειακά προβλήματα, υπέρταση, Αλτσχάιμερ κ.α.). Το οξειδωτικο στρες είναι και η αιτία που εμφανίζονται αυτοάνοσα νοσήματα και φλεγμονές στον οργανισμό μας. 

Τι είναι οι ελεύθερες ρίζες; 

tired

Για να κατανοήσει κανείς την λειτουργία των ελευθέρων ριζών, θα πρέπει να δει πως λειτουργεί ένα άτομο (μικροσκοπικό σωματίδιο ενός χημικού στοιχείου). Φανταστείτε μια ομάδα από συγκεκριμένο αριθμό ηλεκτρονίων που περιβάλλουν το κάθε άτομο και κινούνται σε τροχιά γύρω από αυτό. Όταν λείπουν ένα ή παραπάνω ηλεκτρόνια από την στοιβάδα που περιβάλλουν το άτομο, αυτό ενώνεται με κάποιο άλλο για να συμπληρώσει τον αριθμό των ηλεκτρονίων. Έτσι γίνεται ασταθές και αντιδρά με πολύ γρήγορο ρυθμό με άλλες χημικές ουσίες που βρίσκει στο περιβάλλον του, για να μπορέσει να καλύψει τα ηλεκτρόνια που του λείπουν. Αυτά τα ασταθή άτομα, είναι γνωστά ως ελεύθερες ρίζες και είναι ιδιαίτερα βλαβερά για τον οργανισμό μας σε υψηλές συγκεντρώσεις. 

Σε τι οφείλεται το οξειδωτικό στρες; 

Το οξειδωτικό στρες συμβαίνει όταν διαταράσσεται η ισορροπία ανάμεσα στην παραγωγή των ελεύθερων ριζών και την ικανότητα του σώματος να τα εξουδετερώνει με αντιοξειδωτικά. Τα αντιοξειδωτικά αυτά, τα παράγει ο ίδιος ο οργανισμός μας για να μπορέσει το σώμα μας να αντικρούσει τις βλαβερές συνέπειες που έχει η μεγάλη συγκέντρωσή των ελευθέρων ριζών. ‘Οταν πια ο οργανισμός δεν προφταίνει να τις αντιμετωπίζει και αυτές απλά πολλαπλασιάζονται, τότε πια μιλάμε για οξειδωτική βλάβη.

 Ο αστικός τρόπος ζωής παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην πρόκληση του οξειδωτικού στρες. Μερικά μόνο παραδείγματα καθημερινών συνηθειών που μπορεί να βλάψουν σε μεγάλο βαθμό τον οργανισμό μας: 

  • Το άγχος
  • Η κακή διατροφή
  • Το κάπνισμα
  • Η μόλυνση του αέρα στις πόλεις
  • Τα χημικά επεξεργασμένα τρόφιμα και
  • Η υπερβολική άθληση

Πότε παθαίνει κανείς οξειδωτικό στρες; 

Καθώς οι μηχανισμοί αντιοξειδωτικής άμυνας είναι λιγότερο αποτελεσματικοί μετά την ηλικία των 40, οι πιθανότητες να πάθει κανείς οξειδωτικό στρες μετά από αυτή την ηλικία, είναι αυξημένες. Παράλληλα, σύμφωνα με έρευνες, οι γυναίκες φαίνεται πως είναι πιο πιθανό να πάσχουν από οξειδωτικό στρες από ότι οι άντρες. Πιο συγκεκριμένα, 1 στις 9 γυναίκες θα πάθει οξειδωτικό στρες κάποια στιγμή στην ζωή της, έναντι στον 1 στους 13 άνδρες. 

Παρόλα αυτά, οι συνθήκες διαβίωσης και ο τρόπος ζωής παίζουν ίσως τον πιο σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση του οξειδωτικού στρες. 

Στις περισσότερες περιπτώσεις, φαίνεται πως οι συνθήκες έντονου ψυχικού στρες, άγχους και διατροφικών συνηθειών είναι πρωτίστης σημασίας στο πότε παθαίνει κανείς οξειδωτικό στρες. Τα αποτελέσματα αυτά είναι σύμφωνα με ένα διαγνωστικό τεστ μέτρησης της αντιοξειδωτικής ικανότητας του οργανισμού και του οξειδωτικού στρες, (το τεστ αυτό μπορεί να το κάνει ο διαιτολόγος με λήψη αίματος).

Η έντονη μυϊκή καταπόνηση, το κάπνισμα και η συνολική κούραση είναι κάποιοι επιπλέον παράγοντες που μπορούν να αυξήσουν σε επικίνδυνο βαθμό τα τοξικά μόρια. 

Ποιά είναι τα προβλήματα που εμφανίζονται από το οξειδωτικό στρες; 

insomnia

Η εμφάνιση φλεγμονών στις αρθρώσεις είναι ένα από τα προβλήματα που εμφανίζονται λόγω του οξειδωτικού στρες. Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι περισσότερες ασθένειες οφείλονται στην δημιουργία φλεγμονών, οπότε προβλήματα όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, αυχενικά προβλήματα, δυσκαμψία κτλ. βρίσκουν την αιτία τους στο οξειδωτικού στρες. 

Άλλα προβλήματα που εμφανίζονται λόγω του οξειδωτικού στρες είναι τα εξής: 

  1. Αϋπνία / διαταραχές ύπνου.
  2. Πόνος στις αρθρώσεις ή χρόνια φλεγμονή.
  3. Πόνος στους μύες ή ινομυαλγία.
  4. Πρόωρη γήρανση.
  5. Πονοκέφαλοι και ημικρανία.
  6. Απώλεια μνήμης.
  7. Κακή όραση / προβλήματα όρασης.

Πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν πως ασθένειες όπως ο διαβήτης και ο καρκίνος, επίσης οφείλονται στο οξειδωτικό στρες. 

Πως αντιμετωπίζεται το οξειδωτικό στρες συνολικά; 

Η κατανάλωση προϊόντων που περιέχουν Βιταμίνη C, E και σύμπλεγμα βιταμινών Β, και η συνεχής ενυδάτωση του οργανισμού είναι κλειδιά στην αντιμετώπιση του οξειδωτικού στρες. Άλλωστε πολλές φορές το οξειδωτικό στρες οφείλεται κυρίως στην έλλειψη μια διατροφής πλήρους σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. 

Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να καταναλώνονται μεγάλος αριθμός από σύνθετους υδατάνθρακες, φρούτα, λαχανικά, ψάρια, όσπρια και ελαιόλαδο. Αντίστοιχα θα πρέπει να μειωθεί η κατανάλωση των κορεσμένων ζωικών λιπών (κόκκινο κρέας) και όλων των χημικά επεξεργασμένων τροφίμων. Επίσης, είναι σημαντική η μείωση της κατανάλωσης ζάχαρης και του αλευριού. Συνδυαστικά, φροντίστε να πίνετε 6 με 8 ποτήρια νερό ημερησίως.

nuts

Ο ύπνος είναι άλλος ένας παράγοντας που παίζει αδιαμφισβήτητα σημαντικό ρόλο στην σωστή λειτουργία του οργανισμού μας. Σύμφωνα με τους ειδικούς, ο ποιοτικός ύπνος μειώνει τις κατεχολαμίνες, ρυθμίζει την ορμονική δραστηριότητα και μειώνει τον καρδιακό ρυθμό και την αρτηριακή πίεση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο οργανισμός μας να λειτουργεί πιο ομαλά.

Η συχνή άσκηση είναι επίσης πολύ σημαντική, όπως άλλωστε τονίζουν οι περισσότεροι επαγγελματίες υγείας. Θα πρέπει να γίνει κομμάτι της καθημερινότητάς μας και είναι μια συνήθεια που θα βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα ζωής μας αλλά και την αντιοξειδωτική ικανότητα του οργανισμού μας. 

Μήπως πάσχω από οξειδωτικό στρες; 

Πως μπορούμε λοιπόν να δούμε αν πάσχουμε από οξειδωτικό στρες; Τα τρια βασικά συμπτώματα που πρέπει να προσέξουμε είναι:

  • Το υπερβολικό άγχος
  • Η χρόνια κόπωση
  • Ευαισθησία σε λοιμώξεις.

Αν παρατηρήσουμε πως νιώθουμε συνέχεια αγχωμένοι και κουρασμένοι, καλό είναι να αρχίσουμε να βελτιώνουμε κάποιες από τις καθημερινές μας συνήθειες. Αρχίζοντας με την σωστή διατροφή και την καλή ενυδάτωση, το πιθανότερο είναι να δούμε σύντομα αλλαγές στο σώμα μας και στην διάθεσή μας. 

Αν παρόλα αυτά η κούραση επιμένει, θα πρέπει να  επισκεφτούμε κάποιον κλινικό διαιτολόγο και να κάνουμε την μέτρηση. Αυτή θα δείξει επακριβώς τις ελλείψεις του οργανισμού μας και θα μας βοηθήσει να βρούμε εκείνα τα στοιχεία που θα επαναφέρουν την σωστή λειτουργία του οργανισμού μας. Έτσι, βελτιώνοντας την αντιοξειδωτική του ικανότητα θα μειωθούν σημαντικά και τα τοξικά μόρια.

Πηγές: 

Ncbi.nlm.nih.gov 

Kresserinstitute.com

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Γρήγορη Αποστολή

Παραλαβή την επόμενη ημέρα της παραγγελίας.

Επιστροφές εντός 30 ημερών

Ισχύει για συσκευασίες που δεν έχουν ανοιχθεί.

Πιστοποιητικά Ασφαλών συστατικών

Πιστοποιητικά ασφαλών συστατικών για όλα μας τα προϊόντα.

100% Ασφαλείς Συναλλαγές

PayPal / MasterCard / Visa